中世の大学教育の成功と失敗
中世の大学教育の成功と失敗について記述する。それぞれの学部が独自に成功を収めている。人文学部はパリ大学とオックスフォード大学で、思弁文法学や言語学に繋がる着想があった。哲学はアリストテレス読解がパリ大学のアヴェロニスの注釈があり、その哲学から自治・自律を求める運動も発生した。パリ司教はアヴェロエス主義的な219の命題について神の啓示に反しているとして哲学は神学の補佐とされてしまう。
神学の功績の中で有名であるのはアルベルトゥス・マグヌスが基礎を打ち立て、トマス・アキナスが確立した総合的哲学体系である。ドミニコ修道会の公式教義と認められたが、大きな批判も呼びおこした。法学についてはボローニャ大学にてローマ法の原理が見直され、ヨハネス・アンドレアらがその体系化を行った。医学については医学的な知が合理的な学問であることを認められ、医療行為の専門職化を促し、外科治療の見直しが行われた。功績ではなく失敗としては教会による管理の結果で歴史学をなおざりにし、文芸・古典作品の研究は取り組まず、精密科学は大学で取り扱われなかった。建築家や技師も大学の外で学ぶ結果となっていた。
17世紀の医学:古代からの人体観の克服より医学教材としての解剖学書
17世紀の医学教育
1. 臨床観察の重視
ヨーロッパの大学医学部では、14世紀頃から医学理論と医学実地が主要な教科となり、16世紀外科学と解剖学が重要となってきた。16世紀に近代解剖学の創始者ヴェサリウスの『ファブリカ』と『エピトメー』が出版された。詳細で精緻な解剖図が高く評価された。ヴェスリングは各章ごとに分かりやすい解剖図を添え、血液循環やリンパ管の発見をいち早く取り入れたことで好評となった。17世紀後半になるとヴェスリングらのパドヴァ大学とは関係を持たないアルプス以北の医師たちが解剖学書を書くようになった。ディーメルブリュックはペスト流行の体験を元に『疫病について』アムステルダムのブランカールトは医学辞書が有名で人気を博した。
医学理論の教材として『アルティセラ』は16世紀末まで繰り返し使用されたが、17世紀に入りフェルネルの『普遍医学』はラテン語で15版出版されている。17世紀には新たな医学理論書が次々と出版され、ドイツ諸大学とネーデルラントのライデン大学で多くの医学理論書が著された。『医学教程』の題で生理学・病理学・徴候学・健康学・治療学の5部からなる。また、医療化学派の先駆け的存在の『化学についてアリストテレスとガレノスの一致と不一致』はそのテーマの2者とバラケルススの学説を調和させようとした。
2. 数学を学ぶ少女たち
少女に数学や科学を教えることは必要ない、ふさわしくないと考えられてきた。しかし、そのような考え方の中でも裕福か時間的余裕のある女性は数学教育を受けられた。初期の例として、一世紀末に中国の皇后鄧である。学んだのは斑昭という女性であった。通常の女性が数学を研究する方法としては、父、夫、兄弟から教えてもらうことであった。紀元前19世紀にバビロニアの町シップルではイナナ=アマガ、ニジュ=アンナという姉妹がいた。彼女らは父から学んでいた。先述の中国の斑昭は学者である班固の妹であった。
18世紀になるとソフィー・ジェルマンはパリの裕福な家庭で生まれ、13歳でフランス革命が起こり、外出制限の際、数学の魅力に取りつかれ、ラグランジュやガウスといった数学者へ論文を送るまでとなった。彼女は数学研究の中心の一つのゲッティンゲン大学の名誉博士にも値するとガウスは言っているほどである。西洋では19世紀少女の地位は改善され始めた。練習帳の記録により少女らの教えられた数学内容が洞察されている。エレノア・レクサンダーは1831年貨幣換算と三数法について勉強、1834年にはウォーキングゲームのチューターアシスタントを読み勉強、1837年で250ページとかなりの量である。かなり改善は進むが、ケンブリッジ大学は1947年まで女性を正規学生として認めていなかったのは事実である。
Successes and failures of medieval university education
Medical education in the 17th century
1. Emphasis on clinical observation
Describe the successes and failures of medieval university education. Each faculty has achieved success in its own way. The humanities departments of the University of Paris and the University of Oxford had ideas that led to speculative grammar and linguistics. Regarding philosophy, there was a commentary by Averonis of the University of Paris on Aristotle’s reading, and from that philosophy a movement seeking self-government and autonomy was born. The Bishop of Paris argued that the 219 Averroesthetic propositions were contrary to divine revelation, and philosophy was considered a supplement to theology.
Famous among his theological achievements is the comprehensive philosophical system laid down by Albertus Magnus and established by Thomas Aquinas. It was recognized as the official doctrine of the Dominican Order, but it also aroused great criticism. Regarding jurisprudence, the principles of Roman law were reviewed at the University of Bologna, and Johannes Andrea and others systematized them. Regarding medicine, medical knowledge was recognized as a rational discipline, the professionalization of medical practice was encouraged, and surgical treatment was reviewed. As a result of church control, history was neglected, literary and classical works were not studied, and exact sciences were not dealt with at universities. Architects and engineers also ended up studying outside of universities.
Medicine in the 17th century: Anatomy books as medical teaching materials from overcoming ancient views of the human body
In European university medical schools, medical theory and medical practice became the main subjects from around the 14th century, and surgery and anatomy became important in the 16th century. In the 16th century, Vesalius, the founder of modern anatomy, published Fabrica and Epitome. The detailed and precise anatomical diagrams were highly praised. Wessling’s book was well-received because it included easy-to-understand anatomical diagrams in each chapter, and was one of the first to introduce the discovery of blood circulation and lymphatic vessels. In the late 17th century, doctors north of the Alps who were not affiliated with Wessling’s University of Padua began to write anatomical books. Diemelbrück wrote “On Plague” based on his experiences during the plague epidemic, and Brunkaard of Amsterdam was famous for his medical dictionary and became popular.
“Alticella” was used repeatedly as a teaching material for medical theory until the end of the 16th century, but in the 17th century, Fernel’s “Universal Medicine” was published in 15 editions in Latin. In the 17th century, new medical theory books were published one after another, and many medical theory books were written at German universities and the University of Leiden in the Low Countries. It is titled “Medical Education” and consists of five parts: physiology, pathology, symptomology, health science, and therapy. In addition, “Concordance and Disagreement of Aristotle and Galen on Chemistry”, which was a pioneer of the school of medical chemistry, attempted to harmonize the two subjects with the doctrine of Baracelsus.
2. Girls learning mathematics
It has long been considered unnecessary and inappropriate to teach girls mathematics and science. However, even with this mindset, women who were wealthy or had the time to spare were able to receive mathematics education. An early example is Empress Deng of China at the end of the first century. The person I learned about was a woman named Madaraaki. The normal way for women to study mathematics was to be taught by their fathers, husbands, and brothers. In the 19th century BC, in the Babylonian town of Sippur, there were two sisters named Inana-Amaga and Niju-Anna. They were learning from their father. The aforementioned Madara Zhao of China was the younger sister of the scholar Bango.
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